Blažena Ovsená po Slovenskej zemi – 2. časť – Maďarsko

Sclavinia, západné Maďarsko, Zadunajsko.

Blažena Ovsená sa vybrala na cestu po bývalej Slovenskej zemi. Tentoraz do zeme Pribinu a Koceľa. Navštívila Striehon (Ostrihom), Stoličný Belehrad (Székesfehérvár), Blatno (Balaton), niekoľko múzeí, Pribinov Blatnohrad (Zalavár), Sánku (Zánku), Veľký Važín (Nagyvázsony), rímsky dom pri Nemesvámosi a nakoniec čerešničku na torte Trianonské múzeum vo Várpalote.

Vybrala som sa do Maďarska, aby som na vlastné oči videla niekdajšiu zem Slovákov, pravlasť všetkých Slovanov, Staré Slovensko, Slovenskú Zem. A veruže bola krásna.

Blažena Ovsená v Maďarsku

Blažena Ovsená v Maďarsku

Striehon/Ostrihom

Hneď za maďarskou hranicou ma očarila ostrihomská/striehonská kapitula. Majestátne sa týčila nad Dunajom a vysmievala sa našej slovenskej malosti. V porovnaní s panelákovým Štúrovom to bolo naozaj niečo veľkolepé. Kapitula je pritom obyčajná gýčovitá napodobenina rímskej architektúry, no proti ohyzdným panelákom by vyhrala aj drevená chyža.

V Ostrihome som našla jediný protislovenský prejav. Smerová tabuľa s nápisom Štúrovo bola doškrtaná a prepísaná na maďarskú verziu Párkány. Nuž, keď niekto ukradne niekomu zem, musí si veľa vecí dokazovať.

Ostrihom vs. Štúrovo

Ostrihom vs. Štúrovo

Pri vstupe do samotnej kapituly ma pobavil slovenský text. Písal ho evidentne nejaký echtový Maďar. No, kde nie je gramatika, je aspoň vôľa a aj tá sa cení:).

Striehon/Ostrihom

Striehon/Ostrihom

Stoličný Belehrad/Székesfehérvár

Niekdajšie hlavné mesto Uhorska na mňa spravilo veľmi dobrý dojem. Maďari sa oň naozaj príkladne starajú. Je preplnené sochami uhorských vládcov a zväčša vyzerajú hrozivo. V tomto meste som navštívila najmä múzeum. Chcela som vedieť, či v ňom nájdem niečo o Slovákoch. Slováci, ani Slovania tam neboli zmienení ani raz. Tiež som chcela vidieť rímske nálezy, pretože som presvedčená, že Rimanom slúžili práve Sloveni. Hoci naši historici trápne kladú príchod Slovanov až v 6. storočí, ja verím Nestorovi, ktorí tvrdí, že Rimania si Slovanov podrobili. Teda Slovania tam už museli byť pred Rimanmi. Slovania, ktorí sa nedali podrobiť, odišli do nových krajov a zvyšok Slovanov zostal a pracoval na Rimanov.

Stoličný Belehrad/Szekesfehervar

Stoličný Belehrad/Szekesfehervar

Mapa rímskych miest v Panónii.

Mapa rímskych miest v Panónii.

Šperky podľa slnečného náboženstva.

Šperky podľa slnečného náboženstva.

Šperky podľa slnečného náboženstva.

Šperky podľa slnečného náboženstva.

Tatársky vpád do Uhorska

Tatársky vpád do Uhorska

Pri Blatne

Konečne som dorazila k Blatnu/Balatonu. Slováci a slovenčina sa nekonali. Sklamanie. Po Slovákoch ani chýru, ani slychu. Pomaďarčili sa a zabudli svoju reč. A tak mi Maďari nerozumeli ani slovo a považovali ma za Poľku.

Večerná prechádzka k jazeru mala zvláštne čaro. Zablatené brehy s rákosím a do toho mesačný svit. Nie nadarmo Slováci pomenovali Blatno podľa blata.

Pri ceste do motela narazila som na akési tabule, ktoré zobrazovali akéhosi starého Terchovca s vrkôčikmi, hotový Jánošíkov otec, a tak som zbystrila. Tabuľa propagovala Trianonské múzeum vo Várpalote a hoci som vôbec nemala v pláne navštíviť toto mesto, rozhodla som sa, že tak predsa len spravím. A neľutujem! Naozaj to stálo zato! Ale o tom až nakoniec.

Prvý raz pri Blatne

Prvý raz pri Blatne

Blatnohrad/Zalavár

K Pribinovmu hradu som sa blížila s najväčším očakávaním. Čo asi uvidím? Slávne knieža, vyhnané z Nitry, ktoré sa nevzdalo a ďalej zveľaďovalo Slovenskú zem, tentoraz pri Blatenskom jazere. Jedno z centier slovenskej cirkevnej misie Kyrila a Metoda.

Žiaľ, realita bola trpká. Pribina bol zmienený až raz, informačné tabule boli písané všeliako, len nie po slovensky, a zmienka o Slovákoch chýbala úplne. Podobne ako sa Zavacká so Sulíkom stránia povedať, že Svätopluk bol slovenský kráľ, tak sa Maďari nezmieňujú o pôvode a titule Pribinu. Je to hanba. Vyzdvihovaný bol biskup Adalrám a Nemci.

Moje sklamanie sa ďalej stupňovalo. Nielen Maďari sú na hnabu sveta, ale aj Slováci. Kým Slovinci a Bulhari postavili Kyrilovi a Metodovi dôstojný pamätník, Slováci sa zmohli len na jeden nič nehovoriaci základný kameň s vyschnutým vencom. To už nie je ani trápne.

Blatnohrad

Blatnohrad

Západný breh Blatenského jazera

Navštívila som dedinu Sánka (Zánka), kde som sa okúpala v Blatne a tiež mestečko Veľký Važín (Nagyvázsony), kde som si pozrela zrúcaninu stredovekého hradu. Táto oblasť bola kedysi čisto slovenská. Škoda, že to tak nezostalo. Tento región je veľmi pekný, naozaj zem zasľúbená. Krajinou sa tiahnu viničné a ovocné sady.

Slovenské mestá v Maďarsku

Slovenské mestá v Maďarsku

Na moje prekvapenie však tu bolo dosť veľa nehnuteľností na predaj. Hypotekárna kríza sa prejavuje aj v Maďarsku. Maďari si nabrali úvery vo švajčiarskych frankoch a keď ich ekonomika oslabila a frank posilnil, spôsobilo to masívnu neschopnosť splácať dlhy.

Maďarsko na predaj

Maďarsko na predaj

Veľký Važín/Nagyvazsony

Veľký Važín/Nagyvazsony

Rímsky dom pri Nemesvámosi

Zaujímavosťou na mojej ceste po Maďarsku bol zrekonštrovaný rímsky dom pri Nemesvámosi. Tu som mohla vidieť, ako žili Rimania. Spýtala som sa miestnej sprievodkyne, kto boli tí ľudia, ktorí sa starali o to obrovské hospodárstvo – samotný hlavný dom mal výmeru okolo 1000 m2. A to bol len jeden dom! Táto usadlosť patrila iba JEDNEJ rímskej rodine! Sprievodkyňa mi odpovedala, že to boli miestni Maďari (Hungarians – bavili sme sa po anglicky). Keď som ju opravila, že v tej dobe predsa neboli v Karpatskej kotline žiadni Maďari, opravila sa a povedala, že to myslela obrazne, vraj to boli miesti ľudia, roľníci z tej zeme. Že to boli Slováci som sa nedopočula. Aká to škoda.

Čo sa týka Rimanov, musela som sa im pokloniť. V dobe pred takmer 2000 rokmi mali podlahové kúrenie. Nuž, určite im do pecí prikladali drevo Slováci.

Zrekonštruovaný rímsky dom pri Nemesvámosi.

Zrekonštruovaný rímsky dom pri Nemesvámosi.

Trianonské múzeum vo Várpalote

A tu prichádzam k sľubovanej čerešničke na torte. Zavítala som do Trianonského múzea vo Várpalote. Dobre som sa obrnila, zapla svoj verný fotoaparát a vrhla sa do osieho hniezda.

Pripadala som si ako v zlom sne. Okolo mňa sa vznášali krvilačné turuly ako havrany zo slávneho hororu. Bolo ich tam aspoň sto. Nasledovali mapy rozdeleného Uhorska a patetické výlevy typu Nem, nem, soha! Pýtala som sa seba v tej chvíli, či si Maďari uvedomujú, že to oni v skutočnosti ukradli zem Slovákom. Ja viem, že psychologicky tvoria Karpatské hory ideálne hranice jednej zeme, ale faktom zostáva, že v tej zemi žije niekoľko národov. A práve maďarský národ je v nej ako päsť na oko, nekompatibilný so zvyškom. Ja chápem ich traumu, ale či aj oni chápu našu traumu? Že nám zostali pre život neúrodné hory a že aj my musíme niekde žiť. Majú tú najlepšiu zem a ešte sa im máli. Hovorila som si, aby ich to chamtivstvo nakoniec úplne nezničilo.

Trianonské múzeum by svojou patetickosťou prekonalo aj pápežov pohreb. A naozaj, recitál v pohrebnej miestnosti je toho dôkazom. Čierne zástavy, čierne obrusy, čierne stuhy, čierne kríže, ukrižované Uhorsko. Mohli ho mať jednotné, keby sa boli naučili po slovensky!

Trianonské múzeum vo Várpalote

Trianonské múzeum vo Várpalote

Trianonské múzeum vo Várpalote

Trianonské múzeum vo Várpalote

Byť prehnane patetický je jedna vec, ale velebiť fašistu Horthyho, ktorý napadol Slovensko, je dobrý dôvod na diplomatickú nótu.

Horthyho kult v Maďarsku

Horthyho kult v Maďarsku

Keď sa rúbe les, lietajú triesky. Tak aj Československo podnikalo po vojne kroky, aby oplatilo neprávosti, ktoré na nás vykonal maďarský národ a najmä maďarská armáda, ktorá vyháňala Slovákov z južného Slovenska.

Trianon a Československo

Trianon a Československo

Trianonská zmluva nepochybne predstavuje pre Maďarov traumu. Uhorsko spôsobuje traumu zase nám, Slovákom. Mám nápad a riešenie. Porozumenie na oboch stranách. Smúťme s nimi za rozpadom Uhorska a na oplátku nech oni zase oslavujú s nami vznik nového Slovenska. Pripijeme si dva krát!

26 Responses to Blažena Ovsená po Slovenskej zemi – 2. časť – Maďarsko

  1. stefan56 píše:

    p. juraj prečital som si vaš príspevok z datumu 19/12/2011 at 17:44.

    viete čo je zaujímave? že práve taky ako vy čo mate minimum slovenskej krvi – neviem aky mate povod. tak taky ludia maju najviac slovenského povedomia , záleži im na slovenskom národe ,su hrdi na slovensko. ja mam tiež zmiešani pôvod , nemecko – madarsky ,nehanbim sa za to hrdo sa k tomu hlasim. a tiež mi záleži na slovakoch na slovensku. slovensko je moja krajina moja vlasť som na nu hrdi, je to najkrajši kut sveta. Velmi mi to srdce trha ako vidím ako slováci su benevolentni ku svojej historii, nechaju si ju privlastnit cudzím. napr.ak im niekto cudzi povie že slovak bol v minulosti len drotar, pastier , najväčšia spodina v historii tak slovak to berie ako pravdu. Poviem vam čo je tipicky čisti slovák . je to slovák ktori cestuje do Českej republiky tak v Žiline už mluvy po česky. a to je smutné. Miroslav Žbirka je na poli angličan žije v Prahe a hovori slovensky ,to je slovak.
    aj L.Štúr nebol čisti slovák a byl sa za slovákov. V historii to tak vyzera že za slovákov sa bili ludia s cudzim povodom on dávali slovákom sebavedomie. Zoberme si trochu sebavedomia od Madaroch a bude to ine. nie osočovanie. Viete narod ktory sa nezaujíma o svoju historiu ktori nepozná svoju historiu ťažko bude kračat do buducnosti sebavedomo a ini ho lahko zotročia.
    s pozdravom Stefan
    email: s.fe@pobox.sk

  2. stefan56 píše:

    p. jozef netreba žiadnu zem ziskavať spät. madari by sa mali konečne zbavit nejakej nezmiselnej traumi, mi slovaci by sme mali tiež prestat kuvikat že madari nam zabrali zem a slovakov. to bola minulosť historia. ktovie ako to cele bolo v minulosti ked je vsetko prektutene. treba si uvedomit že taketo podpichovanie slovákov a madarov niekomu vyhovuje. ak by nedajbože niečo nastalo nejake vašne medzi nami tak verte ,ti čo podpichuju tipu Ján Slota sa prvi skriju do dieri a pospoliti lud nech sa vraždy. a po všetkom ti podpichovači vidu z dieri ako že hrdinovia. Slováci a Madari by sa mali spoločne hrdo hlásit k Uhorsku a královi sv. Stefana zakladatela uhorska a spolu byť hrdi na našu spoločnu hystóriu. netreba pestovať žiadne traumi či z jedej strani aj z druhej strani, ale brať to ako fakt že to bola jedna era historie ktora je za nami , a treba sa divať do budúcnosti a hladať čo nas spája. historiu nechajme nezávislim historikom.
    stefan

  3. Blažena Ovsená píše:

    Vážený pán Ján, pokiaľ hovoríte, že každý Slovák má odpor k Maďarom, musím Vás opraviť. Nie každý Slovák má odpor k Maďarom. Ja napríklad voči Maďarom ako ľuďom absolútne nič nemám. Pokiaľ sa však začneme baviť v rovine interpretácie histórie, tam problém nastáva. Vy presne zamieňate dve veci – osobnú rovinu (skúsenosť s predavačmi a vodičmi) a rovinu historickú. V mojom článku nie je náznak nejakej antipatie voči Maďarom ako ľuďom, vlastne mnoho Maďarov mi na mojej ceste po Maďarsku pomohlo. Čo sa týka historickej roviny, cítim za potrebné povedať to, čo sa ako história utajuje – že Maďarsko bolo kedysi nazývané Slovensko. Je to historický fakt a nie odpor k Maďarom. A keď kritizujem, že napríklad Blatnohrad nemá zmienku o Slovákoch, je to kritika rovnako smerom k maďarskej vláde ako aj k slovenskej. A pokiaľ si všímam Trianonské múzeum s úškrnom, viete, ono tak naozaj pôsobí. Plakať by sme mohli aj my, že sme z Uhorska utrhli iba také malé Slovensko, aké máme dnes. Mohli sme mať aj Matru, Miškovec a hranicu až na Tise, lebo to je prirodzená hranica nášho súčasného Slovenska. Možno je to niektorým Slovákom ľúto, ale nestavajú múzeum, kde to vyzerá ako na pohrebe. Keby Maďari spravili Trianonské múzeum normálne bez tých čiernych farieb, ale ako múzeum o rozdelní Uhorska, nemala by som nič proti. Naozaj je to historická udalosť, ktorá patrí do múzea. Avšak aby tam niekto pateticky recitoval pohrebný rítus, tak to to aj na mňa trochu veľa.

  4. jan norovsky píše:

    vazena pani, mam v sebe ako asi kazdy slovak zakodovany odpor voci madarom vseobecne, avsak rozum mi hovori, ze tento vas prispevok je velmi neprofesionalny. predstavme si takuto modelovu situaciu: na uzemi vychodoslovenskeho kraja sa rozhodnu tamojsi obyvatelia, ze sa odtrhnu od zvysku slovenska /napr. plebiscitom/ a vytvoria nejaku sarissko rusinsku republiku. ani by som im to nezazlieval, lebo mentalne su mi vzdialenejsi ako napr. moravaci. viete si predstavit tu traumu, ktoru by to vyvolavalo v zbytku slovenska a ako dlho? stale by sme si hovorili: toto bolo kedysi nase! ja to vidim ako nasu neschopnost v tom, ze sme nedokazali zit v takom zvazku, ktory nas relativne ochranoval. tie pomyselne tri svatoplukove pruty sme minimalne 3 krat v historii rozdelili a vzdy ako narod sme na to doplatili. prvy krat velka morava, potom 1939 a 1993. je na to prislovie: ked je koze dobre, ide sa na lad smykat. poviem vam osobne zazitky: v roku 1973 som bol prvy raz za hranicami ceskoslovenska na futbale spartak trnava-doza budapest, teda v budapesti. pri prechadzke mestom, ktore nas svojou velkostou ohurilo nas oslovila starsia pani: chlapci a vy odkial ste? my na to: zo slovenska z nitry. my sa pytame jej a vy? ja odtialto, ja tu zijem odjakziva, este ked bolo uhorsko!. v roku 1981 som bol pri balatone a co ma prekvapilo, bolo to, ze ludia, ktori tu zili, vypadali tak, ako my. pod vplyvom nejakej propagandy som si predstavoval, ze budu tmavi, fuzati a este neviem aki. a oni mi na prechode postali a pustili ma s dcerou vtedy 7 rocnou s uctivym gestom. v obchode ked som ukazal na chleba a ze chcem polovicku predavacka ho prekrojila, tu polovicku, ktoru mi predala odvazila a uctovala tu vahu, ktoru ten chlieb mal. u nas sa mi to dodnes nestalo . no a nacionalizmus, bohuzial mame ho sebe my a maju ho v sebe oni. no a ktory je vacsi? toho koho je viac aj ked su to pomadarceni slovaci, srbi a bohviekto su uz madari. tak ako su u nas poslovenceni madari, ktorych je samozrejme a bohuzial nepomerne menej.poznam slovakov ktorych rodicia este vedeli lepsie madarsky a oni su uz slovaci najslovenskejsi, samozrejme toto iste na madarskej strane a zase vo vacsej miere. konkretne cela bekesska zupa. bohuzial pokym budeme hovorit takymito nezmieritelnymi jazykmi, a cisla budu v prospech madarov bude to tak. ale ako to bude v buducnosti zial nikto nevie aj ked si neviem predstavit, ze by sa jednemu narodu podarilo zlikvidovat druhy.

  5. jozef píše:

    Dobrý deň p. Archeológ

    Chcel by som Vás požiadať o bližšie vysvetlenie jedného pre mňa zaujímavého tvrdenia z Vášho posledného príspevku v ktorom píšete cit. :

    “ O Avaroch napr. sa vie, ze ked prisli do Karpatskej kotliny, ich archeologicka kultura bola odlisna v rôznych oblastiach. Az neskôr sa zjednotila. Preto sa aj nepouziva pojem Avari ale obyvatelstvo Avarskeho kaganatu. “

    Mohol by Ste teda tie Vami spomínané „archeologické kultury odlisné v rôznych oblastiach“ bližšie popísať, resp. na základe čoho sa toto o Avaroch vie ?

  6. Archeolog píše:

    Asi ste ma zle pochopili. Ja pripustam reslovakizaciu z toho dôvodu, ze slovakizacia bola uz raz vykonana po 1. svetovej vojne. No a kym? Predsa nasimi zapadnymi susedmi, ktori potom boli vyhnani hlaskami typu „Cesi pesi do Prahy“. Dneska sú samozrejme naši „utlačitelia“ kritizovaní ale slováci len dokázali, že sú schopní toho istého. No aj horšieho. Mna by zaujimalo, ze preco ich nazyvate zlodejmi. Kto sem priniesol rozvoj, priemysel a vysoke skolstvo? Predtym sa tu pestovalo akurat polnohospodarstvo. Dokonca este aj ta bryndza, bacovia a dalsie „nase“ zvyky pochadzaju od Valachov z Rumunska. Kolko jazykov ovladate vi? To je potupa? Ak v dnesnej dobe niekto volada len svoj jazyk, je to znak primitivizmu. Dnes dominuje anglictina. Hovori tym skoro kazdy. Zachvilu bude dominovat cinstina.

    Netvorte za mna myslienky. Ja som nepovedal, ze Germani a Kelti zili po celej Europe. V mladsej dobe zelenzej mali dominanciu v Europe Kelti. Germani maju svoju pravlast niekde v oblasti severneho Nemecka, Danska az Skandinavie. Neskor sa rozsirili aj na nase uzemie. To, ze sa rozsirili potom aj do severnej Afriky (Vandali) je dôsledok natlaku, ktori robili Huni. Nehovorim ani, ze slovania boli spojeni. Takisto sa delili na viacero kmenov. Existovali este takz. Dakovia, ktori zili v oblasti Rumunska, Moldavska a Bulharska a vplyvali na nich Skyti ale aj Kelti. Ja si nemyslim, ze by sme mali skatulkovat kmene k prislusnemu etniku. Je to omnoho komplikovanejsie. Germani mali spolocne znaky ale ich kulturu mohli prevziat ine zoskupenia. To iste sa tyka aj jazyku. O nich tak vela ale neviem. O Avaroch napr. sa vie, ze ked prisli do Karpatskej kotliny, ich archeologicka kultura bola odlisna v rôznych oblastiach. Az neskôr sa zjednotila. Preto sa aj nepouziva pojem Avari ale obyvatelstvo Avarskeho kaganatu.

    Musim vas ale napravit u tych Sarmatov. Ti mali u seba takisto mnoho kmenov, ktore sa k nim pridali a neboli to ti isti ludia. Kolko mate nastudovanej literatury o nich? Viete aka krajina, ktora je geograficky najblizsie k nam o nich najviac pise? Madarsko. A nie, Madari ich nepokladaju za svojich predkov a ani Rusi a Ukrajinci. Je niekolko alternativ. Bud maju iransky pôvod alebo iny. Mozne je, ze prisli z oblasti Uralska. Tazko povedat. Ruski badatelia si nemyslia, ze maju slovansky pôvod. Najblizsie k nam sa dostali takz. Jazygovia. To je prva vlna Sarmatov do Karpatskej kotliny. Z pisomnych pramenov je aj zname, ze hovorili jazykom skytov ale vo vlastnom nareci. Skyti ich vyrazne ovplyvnili. To mi vazne chcete tvrdit, ze vedci u nas su protislovenski a vi mate pravdu? Dokazte to. Este k tym slovanom. Nemôzeme o nich vela vediet. Velka cast kultury bola znicena v kriziackych vypravach na uzemie Polska a Baltskych statov. Nehadzte mi zachranne koleso. Aj ja mam trochu odlisny nazor od nasich vedcov ale mam k nim respekt. Prispeli do vedeckeho poznania a to sa musi cenit. Na to aby ste ma zaujala by ste musela prist s niecim serioznym a vedecky podlozenym. To co tu vi prezentujete mi pripomina jedneho pana s fuzikom z 1. polovice 20. storocia, ktory sa takto snazil obalamutit cele Nemecko. Ta vasa posledna otazka. Tu mate odpoved. Existovala tu takz. Vekerzugska kultura. Je to lud silno ovplyvneny Skytmi. Mozno aj patrili k zväzu Skytov. To vsak nie je jasne.

    Vase teorie su vhodne akurat pre malo inteligentnych jedincov, ktory maju silny nacionalizmus v sebe zakotveny. Pravdu treba hladat vsade a prijat ju nech je akakolvek. Tuto este ale nevieme co je pravda. Asi ani nikdy nebudeme vediet.

  7. Metod J. Sláv píše:

    A ešte, pán Archeológ, a VŠETCI !!!

    TOTO MUSÍTE VIDIEŤ !!!

    http://i1127.photobucket.com/albums/l625/ft-d/R1a-ch.jpg

    TOTO HOVORIA GENETICI O NAŠEJ HISTÓRII !!!

    A POTVRDZUJÚ TO, ČO SOM JA “VYTUŠIL”
    CEZ “NEZASLEPENÚ” JAZYKOVEDU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. Metod J. Sláv píše:

    Pán Archeológ, vážim si Vás už len preto, že ste „zablúdil“ na túto webstránku,
    svedčí to o tom, že skutočne a úprimne hľadáte pravdu.

    Ten „príbeh“, nie je konkrétne o Vašom detstve, je to príbeh z detstva jedného
    môjho známeho, ktorý ale ilustruje „výrobu Maďarov zo Slovákov“.

    Svedectvom „takejto masovej výroby“ je aj priezvisko Pavla Országh-a.
    Viete, že každý Slovák pred r. 1918, ktorý chcel vstúpiť do „štátnych služieb“,
    si musel pomaďarčiť meno? Nuž, a pretože akýsi chlapec z Oravy chcel byť
    horárom (otec či ded – neštudoval som podrobne ich rodokmeň), tak sa
    na Orave objavilo maďarské priezvisko (marí sa mi, že priezvisko Krajina
    tam figuruje dodnes).

    U nás na Liptove máme Völgyiho lúku len preto,
    lebo jeden Vlnieška sa stal „uhorským“ horárom.

    Pavol Országh sa „umeleckým priezviskom“ Hviezdoslav „reslovakizoval“,
    keď „sa jeho matka rozplakala nad tým, že nerozumie tomu, čo dovtedy napísal“ !!!

    A na záver, pán Archeológ, tí „Gréci“ toho „popísali“. „Aj Pytagorova veta nie je Pytagorova !!!“

  9. Blažena Ovsená píše:

    Archeológ, ešte že pripúšťate, že sa Bratislava reslovakizovala, to znamená, že kedysi bola slovenská. Velebte svoju mnohojazyčnosť, ak Vám to robí dobre, Vy ju vnímate ako nejakú bratislavskú výsadu, no ja ako znak potupy, dávnej prehry, kedy našu Zem ukradli iní. Vy sa učíte jazyky týchto zlodejov a ako píšete, ešte ich máte v úcte. Podľa mňa ste nenormálny. Niečo na spôsob masochistu, ktorý sa teší z toho, že je bitý.

    Viete, čo je zaujímavé? Zaujímavé je, že vedci takí ako Vy, bez problémov tvrdia, že od Atlantiku až po Čierne more žili Germáni. To isté sa tvrdí o Keltoch. Tak kto tu teda žil? Germáni, či Kelti? Nemohli obaja naraz. Viete aká je Európa veľká? Neprejdete ju ani za desať dní pešo. Viete, do akého štvorca by ste vtesnali všetkých ľudí na svete, 6 miliárd, keby stáli jeden vedľa druhého? Ten štvorec by mal stranu nie 1000 km dlhú, ani 100km, ale nejakých 35km. Všetkých ľudí sveta dáte do štvorca/obdĺžnika, ktorý by bol veľký asi ako plocha od Bratislavy po Trnavu, od Trnavy po Galantu a od Galanty po Šamorín a od Šamorínu po Bratislavu. Ani len celé Slovensko by to nebolo. Ba dokonca ani len západoslovenský kraj. A vy mi idete tvrdiť, že Germáni žili od západu na východ? A ešte aj Kelti žili od západu na východ? A kde žili Slovania vtedy? Ak v Germánii žili Nemci tak, ako v Uhorsku žili Maďari (30% Maďarov a 70% Slovanov), tak potom tá Germánia vôbec nebola nemecká. Nemecko ani dnes nie je nemecké, je aj turecké. Nemci sa tiež skladajú z rôznych etník. Bavori vyzerajú ináč ako Sasi a tí ináč ako východní Nemci (Slovania). Povedzte mi, kto dnes žije na Slovensku? Slováci nie? A kto v Maďarsku? Nie je Maďarsko náhodou cigánsky štát? Nie? Tak o 20 rokov bude. Nič proti Cigánom, nech sa len množia aspoň oni, keď sa Slováci nemnožia. Ale poďme späť k Sarmatom. Kto boli Sarmati? Kto je dnes potomkom Sarmatov? Zmizli len tak? Ovládali úžasne rozsiahle územie a zrazu ich nebolo? Tak to potom veľmi zvláštne ovládali tie územia. Skoro, akoby ovládali len nejaké kľúčové body. Germáni sa dodnes zachovali, dokonca aj Kelti, aj keď je ich len 20000, len po Sarmatoch u nás nie je ani stopy. Sa pozrite do zrkadla, aby ste ich uvideli. Myslieť si, že Slovania sem prišli až s Hunmi, je naivné. Tak, ako dokázali žiť Germáni údajne až pri Čiernom mori, tak dokázali Slovania zase žiť až pri Atlantickom oceáne. Európa je obrovská a kedysi nebolo toľko ľudí ako dnes. Uvedomte si, že neboli kvalitné domy, nebol plyn, ropa, ľudia často umrzli v zime, neboli vakcíny, ľudia zomierali na epidémie, na obyčajnú chrípku, na zubný kaz, na zápal slepého čreva a podobné dnešné banality, o hladomore ani nehovorím. Kmene boli premiešané a Európa veľká a riedko osídlená. Tvrdíte, že Germáni sa nevolali kolektívne Germáni, že tak ich nazývame my v súčasnosti, že oni mali kmeňové mená. A čo Slovania? Prečo tvrdíte, že Slovania sa v písomných záznamoch neobjavujú? Prečo chcete, aby Slovania mali nejaký kolektívny názov, keď ho nemali Germáni? Rovnako ako germánske kmene, aj slovanské mohli v zápisoch vystupovať pod svojimi kmeňovými menami. Dokážte, že to nie sú Slovania, najmä ak ich mená nie sú ich vlastné mená, ale sú vlastne prezývky, ktoré si vymysleli pomenuvávači. Je na vás, či chcete k problematike pristupovať skutočne vedecky, alebo ako papagáj. Avšak ani vedcov papagáj nebude nikdy vedcom, bude len papagájom, napriek tomu, že bude opakovať vety, ktoré ho jeho pán krvopotne naučil. Študenta, ktorý rastie na papagája spoznáme ľahko, už v prvom ročníku si myslí o sebe, že je vedec, lebo dokáže perfektne opakovať naučené frázy. Celý život preto zostane papagájom. Tým som nechcela povedať, že nemám rada papagájov. Sú to milé zvieratká a napriek tomu, že rozprávajú hlúposti, nie su ani hlúpe. Na rozdiel od ľudí, ktorí ich napodobňujú. Neberte môj názor osobne, zoberte to ako lano hodené topiacemu sa, možno ešte máte šancu…

    A ešte mi povedzte, kto žil na Slovensku a v Maďarsku pred Keltmi. Vďaka.

  10. Archeolog píše:

    Nemam na to momentalne cas. Lingvistika je veda ktoru respektujem ale neda sa vzdy uplatnit. Nevieme totiz kedy urcita populacia prijala nejaky jazyk. To co ste napisali o sarmatoch len dokazuje, ze ste si asi neprestudoval greckych historikov. Skuste aj nieco ine ako Ptolemaios. Sarmati alebo sauromati. Nie je jasne ci je to ten isty kmen ale su pribuzni urcite. Sarmat je od slova saurus. Greci takto volali sarmatov, pretoze nosili zbroj, ktora pripominala supiny. Teda vyzerali ako jasteri. Stlp Marca Aurelia aj Trajanov stlp zobrazuje sarmatov, ktorych brnenie zahaluje cele ich telo. Kone su takisto zahalene supinovitym brnenim. Vasa interpretacia sarmatov z hladiska lingvistiky je prave ten pripad, ktory môze odradit archeologov od vyuzivania tejto vedy.

    Zaujimavo ste popisali moje detstvo. Nie je to vsak vôbec pravda. Pisete ako z ucebnice pre sovinistov. Nikto z mojej nemeckej, madarskej a ani slovenskej strany ma k nicomu nenutil. Ucili ma aby som respektoval kazde etnikum. Nie som z Ruzomberka ani z podobnych krajov. Som Bratislavcan a tym myslim taky, ktory ovlada jazyky podobne ako moji predkovia z cias pred reslovakizaciou. No ale dost o tomto.

    Este k tym madarom. Madari su osamoteni v stredoeuropskom priestore. Postupne splyvaju so slovanskym obyvatelstvom tak ako to je aj u bulharov. Je to uplne prirodzene. Tieto osobnosti, ktore menujete mali zmiesany pôvod. Co tak aj napr. Pavol Orszagh Hviezdoslav.

  11. Metod J. Sláv píše:

    Pán Archeológ,
    tak si prečítajte Iordanovu Geticu (viď hore „Historické zdroje“).

    Nájdete tam Valamira, Vidimira, Tiudimira.

    A nájdete tam STRAVU NAD HROBOM „HÚNA“ ATILU (Otecka) “ !!!

    A čo takto SOUOBENOI v 2. storočí !!! práve u toho Ptolemaia !!!

    Viete o tom, že jeden taliansky vzdelanec vynadal Koperníkovi, že je SARMAT!!!

    Totižto každému poctivému, nepokakanému lingvistovi je jasné, že slovo
    SARMAT je skomoleninou slova SARBAT,
    čo je zas skomolenina slova XARBAT = CHARBAT.

    To nikomu nie je čudné, že v tzv. Sarmatských horách (u Ptolemaia sú tak pomenované naše Karpaty)
    sa Sarmati (a to „Sarmate vagi“ na Peutingerovej mape) potichu „vyparili“
    a zrazu sa tam objavili Bielí čiže Severní Chorváti (Chrbáti je pôvodne prezývka Goralov/Horalov)???

    Toto vysvetlenie by bolo už dávno všeobecne známe, keby študenti histórie, a aj archeológie
    neboli obmedzovaní odfláknutím štúdia jazykovedy (lebo lingvistika je len „úbohá pomocná veda historická“, všakže ?)

    Tomu, že máte k vlasti (rodnej zemi) taký „kozmopolitný“ prístup, ma neudivuje, lebo vyrastať v prostredí,
    „kde nútia chlapca z Ružomberka, ktorý prišiel na návštevu k rodine na Dolniaky, aby, keď už neovláda
    „panskú“ reč, sa aspoň vždy poďakoval – „kesenem sípem““, je neskutočne ťažké.

    Byť „Magyarom“ je dnes ešte ťažšie, lebo genetika ukazuje, že sú Slovanmi, a rodokmene zas, že sú Slovákmi! Rubik je Rúbik od Trnavy, … Kossuth je z Košút, dnes v (Turčianskom) Martine, …

    Navyše medzi Slovákmi je viac „finskeho génu“, ako medzi samotnými Maďarmi (haploskupina N v Maďarsku
    okolo 1% na Slovensku okolo 1,5% . To asi preto, sa lyžica po fínsky povie „lusika“, či dláto „taltu“ 🙂

  12. Archeolog píše:

    1. Sarmatov si podmanili huni a pripojili ich k svojmu zväzu.
    2. Na zaklade analogii od materialnej kultury pribuznych kmenov.
    3. Som zastancom alochtonnej teorie. Archeologicky material slovanov sa u nas vyskytuje az v 5. storoci. Ich pravlast je niekde medzi Dneprom a Dnestrom. V pisomnych pramenoch sa skôr ako v 5. storoci nespominaju.
    4. Germanska. Treba si vsak uvedomit, ze oni sa nazyvali podla svojich kmenov a nie kolektivne. Takto ich oznacujeme my. To iste plati aj o keltoch.
    5. Kelti
    6. Ptolemaiovou mapou som sa intenzivnejsie nezaoberal.

    Jedna minca nie je dostatocnym dôkazom o prislusnosti k etniku.

    Ja mam svoj vlastny kriticky postoj. To co nam predkladali narodobudici a co sa ucilo v 20. storoci je daleko od pravdy podla môjho nazoru. Ja som vedec a hladam pravdu. Nie som protislovensky. Mam zmiesany pôvod ale zastupujem Slovensku republiku. Viem, ze v Madarsku su ludia, ktori sa snazia pretlacit teoriu o tom, ze huni su madari ale nie je to tak. Madari tu boli neskôr. Nemyslim si, ze spomenuti autori su protislovenski. Su to jednoducho vedci a od seriozneho vedca nemôzete ocakavat, ze vam napr. uzna sochu na hrade, ktora nema vela spolocneho so slovakmi. Ja si nemyslim, ze tato zem je slovenska. Neberte ma ale zle. Ja si nemyslim, ze vôbec nejaka zem by sa mala prisudzovat nejakemu etniku. Zem tu bola pred nami a bude aj po nas.

  13. Metod J. Sláv píše:

    Pán Archeológ,
    skôr ako začnete odpovedať na otázky pani Ovsenej,

    DOBRE SI POZRITE NÁPIS, A HLAVNE MENO KRÁĽA NA TEJTO VANDALSKEJ MINCI
    ZO SEVERNEJ AFRIKY A ZO 6. STOROČIA N. L. :

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:M%C3%BCnze_50_Denari_-_Gelimer_-_K%C3%B6nig_der_Vandalen.jpg

  14. Blažena Ovsená píše:

    1. Kto vyhnal Sarmatov z východnej strany Dunaja vo 4. stor. n.l. ?
    2. Z čoho ususdzujete, že Qvadi boli germánsky kmeň?
    3. Na základe čoh tvrdíte, že sa Slovania dostali sem po Hunoch?
    4. Aká bola etnická príslušnosť Vandalov a Longobardov?
    5. Kto žil na území Slovenska a Maďarska v 2. storočí pred Kristom?
    6. Kde máte na Ptolemajovej mape mená germánskych miest? Žiadne neznie germánsky, pritom Germáni asi žili vtedy všade.

    Prečo si svoj postoj zakladáte len na prácach protislovenských historikov?

  15. Archeolog píše:

    Pani Blazena,
    Podla coho vyvodzujete svoje zavery? Preco sem neuvadzate pouzitu literaturu? Je to snad vaze zbozne zelanie aby to takto bolo? Slovania prisli na nase uzemie v 5. storoci. Najstarsie archeologicke nalezy to potvrdzuju.

    Co sa tyka tych rimanov. Na vychodnej strane Dunaja zili sarmati, ktori nejaku dobu zili v mieri s rimanmi, ktori sa dostali az po Dunaj. Na vychodnom, zapadnom a aj severozapadnom Slovensku zili pravdepodobne kvadi ale nie je to este jasne. To je germansky kmen. Slovania sa sem dostali az na konci stahovania narodov po hunoch. Pocas stahovania narodov boli na zapadnej casti Slovenska langobardi a na vychode vandali. Neviem ako ste dospela k svojim zaverom. Doporucujem studovat odbornu literaturu mimo matice. Autori ako Titus Kolnik, Gabriel Fusek, Darina Bialekova, Eduard Krekovic by vam mohli otvorit oci ale ako sa tak pozeram na vas zapal pri tvorbe tychto clankov tak o tom pochybujem.

  16. Metod J. Sláv píše:

    Pán Juraj,

    potreboval by som sa dostať k novému maďarskému stredoškolskému atlasu sveta,
    alebo aspoň ku skenu jeho mapy ľudských rás so „zaostrením na Európu“.

    Vedel by ste mi v tomto sprostredkovaní pomôcť?

    Veľká Vám vďaka za ochotu.

  17. Blažena Ovsená píše:

    Juraj, vďaka za pekné slová, hlavu hore, situácia nie je vôbec zlá, len sa na vec treba pozrieť zo správneho uhla. Ja vidím obrovský pokrok, ktorý sa na Slovensku dosiahol. Veď za ČSR nemohla byť prezentovaná iná história ako tá čechoslovakistická s dôrazom na českú. Odvtedy sa veľa zmenilo a veľa sa mení a ešte sa veľa zmení. Len to chce trpezlivosť a vieru. Pokiaľ chcete prispieť na stránku článkami, napíšte Adminovi.

  18. Blazena Ovsena píše:

    Pan Juraj, podla mna by ste mali dobrorecit na svoj zivot. Zlorecenie je zdrojom kliatieb. Nie je pravda, ze Slovaci sa nezaujimaju o svoje dejiny. Prave naopak, zaujimaju sa o ne.

  19. Metod J. Sláv píše:

    Drahý Milan,

    hvala ti lepa / veľká ti vďaka !

    Ty sa dejinám venuješ profesionálne alebo „amatérsky“?
    Kde si sa oboznámil s knihou Maura Orbiniho?

  20. Milan píše:

    Gospod Metod,
    našel sem nekaj o Vandalih:
    http://www.protraditione.net/showthread.php?t=1088
    piše, da so včasih imenovali „prekmurski dialekt“ Vandalski. Ta dialekt se govori v severovzhodni Sloveniji in področju madžarske proti Blatnemu jezeru. V tej razpravi med drugim piše:
    Vandalski jezik uradno spada v skupino vzhodno-germanskih jezikov. O njemu je le malo znanega, domneva pa se da je bil najbolj soroden Gotskemu jeziku. O sorodnosti z Slovenščino se je omenjalo v srednjem veku zgolj glede povezave s prekmurščino, katero so imenovali vandalski jezik(vandalska vusta po prekmursko). Toda kljub vsemu se je nekaj znanja o Vandalskem jeziku ohranilo in tako pisec Mauro Orbini v svoji knjigi iz leta 1601 navaja nekaj vandalskih besed, na primer: stal(stol),baba(babica),ptach(ptič),kobyla(kobila) ,krug(krog),golubo(golob),klicz(ključ),zumby(zobi) ,mlady(mladi).
    Vse omenjena besede nakazuje izredno podobnost, skorajda identičnost s slovenskimi besedami (verjetno tudi z slovaškimi).
    lep pozdrav, Milan

  21. lacooravec píše:

    No, už hádam tretí krát čôsik píšem a furt mi nevychádza do von! Ale nevadí, ide mi o to, že p.Blažena dáva do pľacu úžasné veci! Má odvahu písať také, že sú nekonformné s vládou a malou časťou Slovenských ľudí! Byť Slovákom je ťažké, Slovenkou ešte ťažšie….ala byť Slovenom je najťažšie! Dokonca Slovena neberie opravovač…čo sme to za ľudia? Ale, nič…v pohode, Slovinci sú naši bratia, Moravskí Slováci tiež, len keby sa k otcovskému priezvisku vrátili…My Slovene!!!

  22. Metod J. Sláv píše:

    Drahý Milane,
    gospoda Ovsená Ti neodpovedá, asi je zaneprázdnená, tak na Tvoj príspevok zareagujem ja.

    Náš jazykovedec prof. Ján Stanislav vyhľadal v starých dokumentoch najstaršie zápisy
    „predmaďarských“ názvov dedín (vesníc) a miest (gradov) na území Uhorskej kotliny
    (Karpatskej kotliny) a usúdil, že hranica medzi vašimi slovinskými a našimi slovenskými
    nárečiami v minulosti išla poniže Plesa/“Blatoňa“/Blatného jazera.
    Veď aj ten starý, v rímskych časoch zapísaný, názov Pleso (Pelso, Pelisa, … )
    svedčí, že okolo dnešného Blatoňa žili predkovia dnešných Slovákov, lebo
    len naša slovenčina má jazerá s názvami Pleso a to v Tatrách.
    Neviem o tom, žeby aj vaša slovenčina používala slovo pleso na pomenovanie jazera.

    A ono je to vlastne jedno, hlavná vec, že si do dnes dobre rozumieme. 🙂

    V jednej knihe som čítal, že jedno z vašich slovenských nárečí sa volá „vandalské“.
    Čo Ty o tom vieš ?

  23. Milan píše:

    Draga gospa Ovsena,
    čudi me kako razvijate teorijo, da so bili ob Blatnem jezeru Slovaki. Zanesljivo so bili Slovani, vendar bliže Slovencem. Blatno jezero je zelo blizu slovenski državni meji in globoko v Madžarski so še 1o let živeli Sloveci. Še danes je nekaj občin v Madžarski državi od slovenske meje proti Blatnem jezeru dvojezičnih s slovenskimi šolami. Zgodovina Madžarske je slovanska (tudi genetika ljudi to kaže), ne moremo reči da je slovaška. Enako je slovenska kot slovaška- po veliki verjetnosti je na celotnem področju živel en narod z enakim jezikom, verjetno pa že takrat z različnimi dialekti. Po vpadu Madžarov v panonsko nižino pa je bila povezava med Slovaki in Slovenci počasi prekinjena in sta se jezika razvijala ločeno. Za Slovensko ozemlje pa je žalostno tudi to, da so jih z severa počasi asimilirali Nemci z širjenjem Avstrije tako, da danes v Avstriji večinoma vsi govorijo nemško, čeprav so genetsko Avstrijci zelo blizu Slovencem ( Slovanom).
    lep pozdrav iz Slovenije,
    Milan Širca

  24. jozef píše:

    Dobrý deň p.Jozef

    V slovníku cudzích slov k termínu

    ________
    t r a u m a
    ________

    som ako ekvivalent v slovenčine našiel toto :

    úraz, poranenie; duševný otras.

    Podľa mňa trianon spôsobuje „duševný otras“ ( traumu ), len v iredentistických kruhoch časti súčastnej maďarskej spoločnosti, ktorá ním stratila reálnu možnosť spôsobovať „poranenie“ ( traumatizovať ) susedným národom maďarov a ak to nie je schopná pochopiť, tak sa jej môže stať, že príde k „úrazu“ ( ďalšej traume ), vlastným šovinistickým konaním.

    Preto buďme „múdrejší“ ako oni a poučme sa z histórie.

  25. Jozef píše:

    tak vidite ako nas madari vymazavaju z historie, a navyse vedome.

    a my mame pochopit tu ich traumu, aby naopak oni pochopili nasu.
    myslim , ze je to zbytocne, z ich strany nerealne a pre nas by to bolo znicujuce, pretoze by madari to nase pochopenie ich traumy iba zneuzili, uzemne.

    vieme ze madarsko patri nam Slovenom, svedci o tom nestor,kroniky , mapy, ze uzemie terajsieho madarska bolo kedysi Slovenskou zemou. tou silnou slovenskou zemou, ktorej sa bali aj Rimania, ci Frankovia.
    bohuzial krestanstvo urobilo svoje.

    Myslim , ze je nasou povinnostou ju ziskat spat.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *