Porovnanie Bohemian Rhapsody s Neviditeľným zdrojom

Po dlhom čase som objavila pamätný list, ktorý mi došiel z vydavateľstva IKAR. Pôvodne som zvažovala IKAR ako potenciálneho vydavateľa môjho dlhého gej románu, ale IKAR ma zamietol. Ako hlavné výhrady boli uvedené tieto veci:

  1. príbeh absentuje akúkoľvek pridanú hodnotu
  2. dej je plytký, jednotvárny, miestami neprimerane vulgárny
  3. dej je nevyvážený

Po celý čas, čo som písala Neviditeľný zdroj, som počúvala reči: skráť to, skráť to, bude to drahé, kto to bude čítať?!

No neskrátim! Ja si budem písať, ako ja chcem.

Pamätáte si na pieseň Bohemian Rhapsody? Táto legendárna pieseň od Queenu sa stala prelomovou piesňou, ktorá spravila z Queenu legendu. Ale málokto pozná pozadie vzniku tejto piesne. V roku 1975 Queen nahrali svoj štvrtý album Noc v opere, ale opúšťajú EMI, keď ich výkonný manager Ray Foster odmieta vydať ich opernú Bohemian Rhapsody ako hlavný singel albumu kvôli šesť-minútovej dĺžke, lebo vraj je to príliš dlhá pieseň na to, aby ju hrali rádiá. Freddie Mercury má diskdžokeja Kennyho Everetta, ktorý hrá debutovú pieseň v rádiu niekoľkokrát denne, vďaka čomu sa pieseň stáva, aj napriek zmiešaným recenziám a svojej šesť-minútovej dĺžke, absolútnym hitom. Nedávno bol natočený dokonca film venovaný Queenu pod názvom Bohemian Rhapsody, ktorý opisuje príbeh tejto slávnej piesne, ktorú na začiatku manager nechcel. Film doteraz zarobil vyse 900 miliónov dolárov.

Podobné odmietanie však poznáme aj v prípade anglickej spisovateľky J. K. Rowlingovej, ktorej vyše dvadsať vydavateľstviev odmietlo vydať Harryho Pottera, pritom z Harryho Pottera sa stala kultová postava a z autorky najlepšia platená autorka na svete.

Mária Lešková, PR manažérka vydavateľstva Ikar tvrdí v článku denníka SME: „v doterajšej histórii sa nevyskytol prípad domáceho autora, ktorého rukopis by sme odmietli a následne by sa stal úspešným u konkurencie.“

Nuž, nejdem mať silácke reči, že práve Neviditeľný zdroj je tým kritickým prípadom, ale … poďme pekne po poriadku.

  1. Ak redakčná rada IKARU nedokáže vidieť akúkoľvek pridanú hodnotu v mojom románe, tak je mi redakčnej rady naozaj ľúto. Keby nenapísali „akúkoľvek“, ale iba „nejakú“ pridanú hodnotu, povedala by som, ok, sú tupí. Ale oni napísali, že nevidia „akúkoľvek“ pridanú hodnotu. Teda abosolútne nič. Toto je naozaj na zaplakanie a poľutovanie. Tak v čom teda spočíva pridaná hodnota môjho románu? Je mi ľúto, že im to musím vysvetliť takto polopatisticky, ale ináč sa nedá.
    • Tak napríklad v tom, že opisujem neznámu gej komunitu, takú, aká naozaj je. Spisovateľka Tamara Tainová tiež píše gej novely, ale jej texty ma nebavia, lebo mi neprídu autentické. Sú melodramatické, často zidealizované, opísané pohľadom z vonka, nie z vnútra gej komunity. Ak v tomto nevidia redaktori IKARU pridanú hodnotu, tak potom SORRY.
    • Opisujem v príbehu dve veľmi zaujímavé životné filozofie. Jedna súvisí so Zákonom príťažlivosti (Law of Attraction), druhá so Štyrmi živlami Svargy. Obe dávajú návod na šťastie. Ja nazývam Zákon príťažlivosti jednoducho Neviditeľným zdrojom, lebo práve z akéhosi neviditeľného zdroja sa nám plnia sny. Ak v tomto nevidia redaktori IKARU pridanú hodnotu, tak potom SORRY.
    • V príbehu opisujem aj staroslovenskú históriu tak ako nikto. Odhaľujem tajomstvo nášho slovenského dvojkríža. Odhaľujem existenciu dávnej Slovenskej zeme. Ak v tomto nevidia redaktori IKARU pridanú hodnotu, tak potom SORRY.
    • V príbehu spájam na prvý pohľad nespojiteľné – homosexualitu a slovenské vlastenectvo – veci, ktoré práve v dnešnej dobe majú ľudia tendenciu striktne oddeľovať. Ak v tomto nevidia redaktori IKARU pridanú hodnotu, tak potom SORRY.
  2. Podľa IKARu je dej jednotvárny, plytký, miestami neprimerane vulgárny. No ja tvrdím, že dej plytký nie je. Plytkosť v ňom vidí len ten, kto nie je schopný vidieť v ňom hĺbku. Ja stále hovorím, a hovorila som to už pri písaní diela, že moju knihu ocenia až budúce generácie, keď budú chcieť vedieť, ako na Slovensku žili homosexuáli okolo roku 2000. Ja viem, že doma sa nikto prorokom nestane. Aj vulgarizmy, ktoré sú v knihe použité, nie sú použité neprimerane. Ak je niekto veľmi nahnevaný, tak asi nebude nadávať štýlom, že do kelu! Ak niekto kritizuje slovenský genocídny systém a slovenskú chudobu, je úpne namieste nadávať štýlom: Bodaj by vás jeblo, kurva! A za tým si stojím a žiadny IKAR mi nebude dávať lekcie.
  3. Podľa IKARu je dej môjho románu nevyvážený, čo IKAR vníma negatívne. Práve kvôli tejto výčitke som v úvode spomenula pieseň Bohemian Rhapsody. Predstavte si, že ani Bohemian Rhapsody nemá vyvážené časti. Bohemian Rhapsody je skladba zložená z troch piesní, preto je taká dlhá. Aj Nevidieľný zdroj má tri časti, preto má až 600 strán. Prvá časť je baladická, druhá je operná, a tretia je tvrdý rock. Tak aj môj román je v prvej časti o štetkách, fajkách a sexe, druhá je o filozofii a návode na šťastie, a keď v tretej časti Adam nájde svojho vysnívaného priateľa, asi nebudem písať o tom, ako si s priateľom plnili ústa semenom. Adam svojho priateľa miluje, preto sa k nemu správa s úctou. Adam ich vzťah opisuje z pohľadu rešpektu, spoločných zážitkov pri oprave stredovekého hradu. Samozrejme, aj na toto treba mať isté mozgové vybavenie, aby toto človek dokázal oceniť. Namiesto toho, aby redakcia IKARu ocenila, že hlavná postava sa v príbehu vyvíja, ona napíše, že dej je nevyvážený. Rovno mohli napísať, že sa im nepáči slovenská história, načo chodiť okolo horúcej kaše? Áno, ak je posledná časť utlmená, tak sa to všetko deje s jasným autorským zámerom – zaklincovať čitateľa v závere. Ak toto IKAR nepochopil, tak potom SORRY.

Keď som písala Neviditeľný zdroj, často som si uvedomovala paralely s Nekonečným príbehom. Častokrát, keď rozprávam o Neviditeľnom zdroji, pomýlim sa a namiesto Neviditeľného zdroja poviem Nekonečný príbeh. Nekonečný príbeh je príbeh, v ktorom sa kombinuje realita s fantáziou, sám čitateľ je vtiahnutý do príbehu a sám je účastníkom príbehu. V Neviditeľnom zdroji sa udeje čosi podobné. Aby toho nebolo málo, podobnosť je aj v tajomnom amulete. Podobnosti sú však čisto náhodné. Nejako to samé vyplynulo z tej filozofie, na pozadí ktorej sa príbeh odohráva.

To je asi tak všetko, čo som chcela na margo IKARu povedať. Som rada, že sa napokon našiel dobrodinec, ktorý vydal Neviditeľný zdroj. Ja len dúfam, že jedného dňa si kvôli Neviditeľnému zdroju bude IKAR trieskať hlavu o stôl podobne ako bývalý manažér skupiny Queen, ktorý odmietol vydať Bohemian Rhapsody ako hlavný singel albumu. 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *